• شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با دستگاه هایی که با باتری های صنعتی کار میکنند کار کرده باشید و در بعضی از موارد شارژ باتری آن ها رو به اتمام باشد وشما وسیله ای برای شارژ کردن آن ها نداشته باشید. ما در این مقاله می خواهیم شما را با شارژرهای باتری آشنا سازسم و همینطور این مشکل نسبتا عظیم را حل نماییم.

    شارژر باتری یک نوع تبدیل کننده برق متناوب شهری یا همان ولتاژ AC را به برق DC می باشد. شارژر باتری در رنج ولتاژ خای 12/24/48 ولت می باشد که در این صورت می توان گفت که سازنده شارژر باطری  برنامه چگونگی و تبدیل به کدام ولتاژ را به آن داده است و همچنین روی بدنه دستگاه شارژر باطری ولتاژ خروجی درج گردیده است.

    همانطور که باتری ها دارای آمپر های مختلفی هستند ، شارژر باتری ها نیز دارای آمپر های مختلفی می باشند. اما این مطلب گویای این نیست که اگر باتری ما 12 آمپر باشد ، شارژر باطری آن نیز حتما باید  12 آمپر باشد.شارژر باتری بالاتر از آمپر نامی خود را شارژ می نمایند این موضوع فقط میتواند روی تایم شارژ تغییری ایجاد کنند وگر نه هیچ آسیبی به باتری ایجاد نخواهد کرد.

    انواع شارژر باترری ها

    شارژر باتری ها دارای انواع مختلفی می باشند که ما می خواهیم شمارا با شارژر باطری صنعتی آشنا سازیم. از شارژر باتری های صنعتی برای شارژ باطری خودرو یا وسایل و برای شارژ باتری های سیلد اسید، دیپ سایکل و ژل نیز استفاده نمود.

    ما دارای دونوع شارژر باتری از نظر تکنیک ساخت می باشیم.

    نوع اول: شارژر باتری اوتوماتیک یا نگهدارنده شارژ

    نوع دوم: شارژر باتری ساده

    شارژرباتری ساده 

    از شارژرباتری ساده می توان برای شارژ باتری های نام برده شده نیز استفاده نمود. اما فرق اصلی این گونه شارژر باتری ها با شارژر باتری اتوماتیک در زمان شارژ و طول عمر باتری ها می باشد.

    شارژرباطری اتوماتیک یا نگهدارنده

    شارژرباتری اتوماتیک باعث می شود طول عمر باتری ها را افزایش دهد. این گونه از شارژرباتری ها دارای تکنیک ساخت قوی تری نسبت به شارژرباطری های ساده می باشند.

    شارژرباتری های اتوماتیک قادر به قطع کردن عمل شارژ بعد از شارژ کامل باتری ها می باشند. این عمل سبب افزایش طول عمر باتری ها می شود.

    تفاوت شارژرهای ساده با نگهدارنده شارژ

    شارژرباتری های ساده دارای شارژ سریعی برای باتری ها نمی باشند و زمان زیادی را لازم دارد تا باتری را شارژ نمایند اما نگهدارنده شارژ باتری این توانایی را دارد که باتری ها را سریع تر شارژ نماید. یکی از معایب اصلی شارژر باتری ساده این است که بعد از شارژ کامل باتری باید شارژر باتری به صورت دستی از باطری جدا شود .

    اما در شارژر های نگهدارنده به این صورت نمی باشد. چراکه شارژرهای نگهدارنده بعد از تشخیص کامل شارژ عمل شارژ را قطع و در صورت تشخیص خالی شدن باطری به مرور زمان آن را دشارژ می نماید. به تمامی عملیات فوق حالت اتوماتیک شارژ می گویند و همچنین به این علت است که نگهدارنده های شارژ طول عمر باتری را افزایش می دهند.

    از نگه دارنده های شارژ و یا شارژر باتری های اتوماتیک بیشتر برای باتری های UPS، باتری های خودرو، وسایل نقلیه مانند موتور، ویلچر های برقی و دستگاه هایی که با برق باطری کار میکنند بسیار مناسب هستند. شارژرباتطری اتوماتیک دارای فیوز برای محافظت کردن در برابر اضافه بار باتری می باشد و همچنین مجهز به محا فظت در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار و همچنین خروجی ایزوله  برق شهر می باشد.

    چگونگی ساخت شارژر باتری

    موارد مورد نیاز برای ساخت شارژر باتری

    یک دیود یکسو کننده ، 1N5402

    لامپ رشته ای ، دارای ولتاژ برابر با باتری است که نیاز به شارژ شدن دارد و رتبه فعلی نزدیک

    به 1/10 باتری AH است.

    ترانسفورماتور که دارای ولتاژ برابر با دو برابر ولتاژ باتری و دو برابر میزان شارژ باتری است. این بدان معناست که اگر باتری 12 ولت باشد ، ترانسفورماتور باید 24 ولت باشد ، و اگر AH باتری 7.5 باشد ، تقسیم این 10 با 10 می دهد 750 میلی آمپر که به نرخ شارژ توصیه شده باتری تبدیل می شود ، ضرب این با 2 برابر می شود 1.5Amps ، بنابراین این به رتبه فعلی مورد نیاز ترانسفورماتور تبدیل می شود

    بعد از اینکه تمام مطالب فوق را جمع آوری کردید ، به سادگی می توانید پارامترهای فوق را به کمک نمودار وصل کنید.

    عملکرد مدار ممکن است به روش زیر توضیح داده شود:

    هنگامی که برق روشن است ، دیود 1N5402 24V DC را اصلاح می کند تا نیم موج 24 ولت DC را در خروجی تولید کند. گرچه ممکن است مقدار RMS این ولتاژ 12 ولت باشد ، ولتاژ اوج هنوز 24 ولت است ، بنابراین نمی توان مستقیماً روی باتری اعمال کرد. برای پاک کردن این مقدار اوج ، ما یک سری لامپ را با مدار معرفی می کنیم. لامپ مقادیر اوج ولتاژ را جذب می کند و خروجی نسبتاً کنترل شده ای را به باتری می دهد ، که از طریق درخشش شدت رشته ای لامپ به خود تنظیم می شود

    بنابراین ولتاژ و جریان به طور خودکار در سطح شارژ مناسب تنظیم می شود که فقط برای شارژ ایمن باتری مناسب است. با کم شدن تدریجی لامپ با رسیدن به ولتاژ شارژ آستانه باتری ، می توان شاهد شارژ شدن باتری بود. اما هنگامی که ولتاژ باتری نزدیک به 14.5 ولت برسد ، صرف نظر از شرایط درخشش لامپ ، باید شارژ را متوقف کرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای